Vene kosmeetikafirma Natura Siberica Eesti tütar Eurobio Lab saavutas eelmisel aastal ligi 5 miljoni eurose käibe, praeguseks on igakuine müügitulu juba miljon eurot. Käive tuleb pea kõigist Euroopa riikidest.
- Eurobio Labi tsehhi juht Svetlana Kelman töötas firma käimatõmbamisel ostujuhina, kuid peagi pakkus ettevõtte omanik Andrei Trubnikov naisele direktori kohta.
„Poliitika ei ole see, mis teid huvitab,“ üritas Eurobio Labi Tallinna tehase direktor Svetlana Kelman pehmendada ülemuse Andrei Trubnikovi sõnu Vene väljaandele RBK antud intervjuus. Trubnikov tunnistas Vene turule mõeldud intervjuus avameelselt, et Eestis tootmine avab talle uuesti tee Ukrainasse, mis enam Vene kosmeetikat ei osta.
Ukrainasse minevate kosmeetikatoodete pakenditele on nüüd trükitud „Made in Estonia“. „Tegelikult oleme ilus, stabiilne ja hästi ruttu kasvav ettevõte, anname paljudele inimestele tööd,“ jutustas Kelman õhinal. „Olen nõus, et Ukraina on meie suurklient, aga suuruselt on ta alles viiendal kohal,“ lisas Kelman.
Kelmani üksluise valgete seintega kabineti muudavad huvitavamaks Apple’i tehnika ja üksikud kujukesed - puidust lehekuju kapil ja pontsakas Buddha-poiss riiulil.
“Moskva kontoris on kõik üle värvitud. Trubnikov tuli siia ja ütles, et värvige ka siin kõik ümber, aga me ei ole vene inimesed. Meil ei ole vaja nii palju värve,” kirjeldas Kelman Trubnikovi julget värvikasutust. Moskvas domineerivad mehe kabinetis roosad ja lillad toonid. “Ta toob igalt reisilt kümme kotti konkurentide toodangut, et saada inspiratsiooni. Neil on juba paar saali täis konkurentide asju. Talle meeldib väga luua," rääkis Kelman, kes käib Moskvas vähemalt kord kuus.
Trubnikov käib Eestis harva. Kui, siis viisaga, sest elamisluba ta ei taha, nimetades end maailma kodanikuks. Sellele vaatamata on tal Eestis suur tehas. Trubnikovi firma Eurobio Lab on enda alla võtnud 11 000 ruutmeetrit Coca-Cola endisest tehasehoonest, mille täitmine tundus alguses olevat võimatu. Praegu on käes teine äärmus, sest pind hakkab kosmeetikatsehhile kitsaks jääma.
- Eurobio Labis on töötajate arv kasvanud mühinal. Kui alles sügisel oli palgal 35 inimest, siis praegu juba üle 200. Foto: Andras Kralla
Töötajate arv kasvab
Kui sügisel töötas Natura Siberica tütarfirmas 35 inimest, siis praegu juba 220. Plaanis on veel inimesi palgata. Ühes vahetuses on tsehhis kümne liini taga tooteid villimas 37 inimest, neile lisaks mehhaanikud ja meistrid. Aeg-ajalt käivad abiks ka Moskva tehnoloogid – Venemaal on kolm tehast. Tsehhitöötajad saavad palka 700 eurot kätte. “Tean, et teised tehased maksavad kaks kolmandikku sellest. Nii et tsehhitöötajaid on meil lihtne leida, kontoritöötajaid aga mitte. Ostujuhtidega on raske, arvatavasti selles sektoris tööpuudust ei ole,“ ütles Kelman.
Eesti tsehhi on Trubnikov investeerinud üle 7 miljoni euro, millest on suurima osa hauganud seadmed, näiteks tonnised keetmistünnid ja plastipudelite tegemiseks mõeldud masin, viimane läks maksma üle miljoni euro.
“Kasumit sel aastal ei tule, sest investeering oli suur – seadmed ja toorained võtsid oma osa. Järgmisel aastal tuleb kasum aga kindlasti,” avaldas Kelman. “Kui praegu on käive miljon eurot kuus, siis plaanis on jõuda selleni, et käive oleks ühes kuus 2-4,5 miljonit eurot.”
Kelman ei ole kindel, kas tänavu suudab firma jõuda ühes kuus 4 miljoni eurose müügituluni, mis teeks peaaegu 50 miljonit eurot aastas. Praegu tundub Kelmanile reaalsem saavutada 2,5 miljoni eurone müügitulu.
Soodus tooraine toob hinna alla
Trubnikov rõhutab alati, et tema firmade kosmeetika on mõistliku hinnaga. Kelman selgitas, et hea hinna tagab range tooraine ostuprotsess. “Jälgime, et saaksime võtta suure koguse madalama hinnaga. Strateegia on, et ostame toorainet nii Eesti kui ka Venemaa tehaste peale. Näiteks sakslased armastavad odavat kaupa, peame neile tegema looduskosmeetikat, aga odavalt.”
Euroopa kaubanduskettidesse toodete saamine võtab aega, nentis Kelman. Seepärast otsivad nad vahendajaid, kes kettidesse sisenemisega hätta ei jää. Oma toodetega on Eesti firma vallutamas pea kogu Euroopat. Nimekirjast puudub Portugal, kuid ka sinna kavatsetakse vahendaja leida.
Tugev positsioon on Kelmani hinnangul Eesti firmal Prantsusmaal Mono Prix ketis, neil on pood Londonis kaubamajas Harrods, niisamuti on Barcelonas ja Kopenhaagenis avatud butiigid, Taani omasse on panustatud 250 000 eurot. Tooted liiguvad laevadega ka Austraaliasse.
„Tahame Natura Estonica teha sama tugevaks nagu on Natura Siberica. Hakkame seda müüma nii Euroopasse kui ka Venemaale,“ rääkis Kelman entusiastlikult, selja taga riiulitel kirevad potsikud kreemide, dušigeelide ja muuga.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.